Wat een land en wat een volk - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Carlo Peters - WaarBenJij.nu Wat een land en wat een volk - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Carlo Peters - WaarBenJij.nu

Wat een land en wat een volk

Door: Carlo Peters

Blijf op de hoogte en volg Carlo

17 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo allemaal,
We gaan 's morgens vroeg om kwart voor 9 maar weer is een verslagje tikken in ons vaste internet café in Greyton. Afgelopen 2 weken is er weer genoeg gebeurd om een mooi verhaaltje over te schrijven.
Het blijft hier genieten van de omgeving en het weer, maar wat een ander slag volk. Iedereen heeft de tijd en dat is soms toch vrij irritant. Het behandelen van de patiënten gaat super!! Iedereen is blij met onze komst en we worden ook losser tegen elkaar. Ze willen graag hun verhaal kwijt waardoor je af en toe weer wat uitloop hebt bij de ze, maar dat maakt het wel weer extra leuk. 2 weken terug hadden we een gezellige carnaval avond gehouden bij een Nederlandse tent genaamd ''de ontmoeting'' (voel je je toch weer een beetje in Oss haha). Na een goed feestje konden we de volgende dag vroeg uit bed om de patiënten te gaan behandelen. Ik was blij dat ik met die patiënt even ging wandelen door de bergen. Je bent dan zo wakker en je ziet allemaal mooie dingen. Ze nemen de tijd om te praten en dingen uit te leggen over waar je allemaal als buitenlander naar toe moet gaan. In plaats van dat we hier de vogeltjes horen fluiten, horen we de bavianen tegen elkaar schreeuwen. De patiënt waar ik laatst over vertelde die naar Kaapstad ging verhuizen is onder tussen naar een oudere opvang gegaan. Zoveel patiënten we in het begin hadden, zo weinig hebben we er nog over. Van de 18 patiënten die we in Greyton hadden, zijn er nog maar 13 van over en afgelopen week heb ik van een familie in Bereauville te horen gekregen dat hun moeder verhuist naar Kaapstad voor een tijdje (Super zielig, dat vrouwtje wordt gewoon gehersenspoeld door haar eigen dochter). Verder kun je goed merken dat Afrikanen lui zijn en geen afspraken mee kunt maken. Vanmorgen kreeg ik een telefoontje dat er weer een patiënt afvalt, omdat ze geen oefeningen meer wil doen. Ook met onze begeleiders van het Red cross en Home Based Care kun je geen afspraken maken. We hadden vorige week maandag met Red cross een afspraak staan om 4 uur en niemand kwam opdagen. Bij Home based care hadden we afgelopen donderdag een afspraak staan om 1 uur. Om half 12 was ik al klaar dus liep al richting het kantoor, waar ik toen te horen kreeg dat onze begeleidster die dag niet kwam (terwijl ze er zelf op stond dat we langs kwamen). Maar als het gaat om dingen stelen zijn ze er als de kippen bij. Na onze autoruiten die kapot waren geslagen, zijn er al bij 2 auto's accu's gestolen en bij de jongens op de berg is de benzine gestolen, en dit allemaal in 2 nachten. Verder zijn er ook super leuke dingen die we mee maken, niet alleen in het weekend maar ook door de weeks. Zo hadden we dan de carnaval avond, heerlijke braaien en zijn we met een paar jongens Champions League wedstrijd wezen kijken. Vorig weekend hadden we een weekendje Stellenbosch, waar we een tour kregen naar een Mega grote rots in Paarl en lekkere wijn proeven in Stellenbosch zelf. 's avonds zijn we naar een besloten huis feestje geweest, z'n Amerikaans huis feest waar iedereen eigen drank mee neemt. Helaas verliep de avond niet zoals het hoorde. Iemand van ons had iets in z'n drankje gekregen waardoor het niet echt goed meer met hem ging. Na een tijdje was hij weer bij maar heeft er nog wel een week last van gehad. Gelukkig is hij nu weer helemaal beter. Zondags ben ik weer lekker vroeg naar de B&B Lungi's gegaan om te voetballen en de tour te doen. Afgelopen weekend was ook weer een top weekend om nooit te vergeten. Vrijdag waren we vroeg op gestaan om richting L'Angulhas (Het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika en waar de 2 oceanen samen komen) en Arniston (waar je super mooie kliffen, witte stranden en lekker water hebt) geweest. Na deze drukke dag hebben we in de 's avonds een dans avond gehad. Al zijn we niet zo los in de heupen en is het zoeken van het ritme nog wat lastig, was het toch een geslaagde dans avond. Zaterdag zijn we voor de laatste dag naar B&B Lungi's gegaan. Het was een top dag om nooit te vergeten. We kregen weer een geweldige Tour van Gladys en alle voetballers vonden het leuk om met alle dames op de foto te gaan. 's avonds hadden we een geweldige braai met de Locals van daar. Alle kinderen kwamen naar de B&B (Iedereen had wel een kind op de nek zitten of aan het vast houden), de Locals waren er en iedereen raakte met elkaar aan de praat. Er werd gedanst op straat, lekker gegeten en lekker gedanst. Toch is het als het donker is wel opletten dat je veilig uit de Town ship komt, maar alles is gewoon goed gegaan. Nadat we onze spullen in het hostel hadden gedropt, zijn we nog met een paar man naar Long street gegaan om te stappen. De laatste dag van het weekend was ook weer een top dag voor iedereen. 9 mensen zijn gaan skydiven, 4 mensen zijn gaan paragliden en 4 zijn er gaan surfen. Debbie, Richelle, Maaike en ik gaan met onze vriendjes en vriendinnetjes skydiven, dus wij zijn lekker naar het strand gegaan voor een surf les. We hadden verwacht dat het veel moeilijker zou zijn maar na een paar keer stonden we al op het bord. Het was zo leuk dat we al hebben besloten om dit vaker te gaan doen. Ik krijg overigens net een berichtje dat ik een Xhosa naam heb gekregen. In Afrika heet ik nu: Zukhanye (afgekort Zuks), betekent be bright. Wat daar de rede van is weet ik nog niet haha. Thomas heet: Sinethemba (afgekort sne), betekent Hope.
Nou het is weer een lang verhaal, maar hoop dat het wel boeiend blijft haha.
Tot mijn volgende verslag!!

• 17 Maart 2014 - 08:48

Josianne:

Leuk een verhaal zo vroeg op de ochtend! Al zijn niet alle stukken even prettig om te lezen
    . Iemand iets in zn drankje gehad, aii. Gelukkig gaat dat nu weer goed, maar let wel op! Geniet ze nog daar! Er komen vast snel weer patienten bij..
    x

• 17 Maart 2014 - 09:05

Kim R:

Ha Zuks ;) Wat een leuk verslag! Leuke mooie dingen maak je mee,geniet van elk moment! En succes met surfen :) xx

• 17 Maart 2014 - 09:05

Kim R:

• 17 Maart 2014 - 09:14

Paul:

Hey Zuks,

Mooi verhaal weer. Jij vermaakt je eigen wel daar. Ik krijg meer de indruk dat het een vakantie is dan een stage...Maar tussen alle avonturen door behandel je dus ook nog af en toe een patiënt ;)
    Tja, de mentaliteit van het volk daar is inderdaad ff wat anders dan het westerse wat wij gewend zijn! Als ze niet op komen dagen zullen ze wel andere 'werkzaamheden' hebben.. iemand moet die accu's toch weghalen hè. Dat zijn de mindere dingen van die landen, maar volgens mij maken alle mooie ervaringen dat zo vergeten.
    Succes verder!

Ciao

• 17 Maart 2014 - 14:45

Anika:

Benieuwd naar de foto's!!!!

• 18 Maart 2014 - 22:32

Corrie:

Hey amigo Zuks, nog niet zo soepel in de heupen dus ........ik zou denken dat jij daar wel een paar oefeningen voor hebt ! mooie verhalen , erg leuk om te lezen !