Alweer bijna op de helft - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Carlo Peters - WaarBenJij.nu Alweer bijna op de helft - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Carlo Peters - WaarBenJij.nu

Alweer bijna op de helft

Door: Carlo Peters

Blijf op de hoogte en volg Carlo

09 April 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo Iedereen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag erop heb geplaatst dus het wordt weer hoog tijd voor wat leuke, minder leuke en spannende dingen.
We zitten alweer bijna 10 weken in het mooie Zuid-Afrika. Inmiddels helemaal gewend aan de mensen, cultuur en omgeving, dus ik kom de 2de helft van mijn stage wel door.
Met de patiënten gaat het super. Bij diegene waar we vooruitgang bij wilde zien, zien we ook eindelijk vooruitgang na wat strubbelingen in het begin en bij de patiënten die we hebben voor onderhoud hebben van hun kunnen, zien we in ieder geval geen achteruitgang. Ook de patiënten zijn te vrede met de vooruitgang die ze boeken. Ze zijn zo blij dat wij gewoon fruit, koekjes en drinken aangeboden krijgen.
Ze staan erop dat we het meenemen, alleen het blijft toch een raar idee dat je het krijgt, omdat hun gewoon bijna niks hebben. Een redelijk fatsoenlijk huis (ziet er overigens niet echt super mooi uit) met alle faciliteiten kost ongeveer maar 20000 rand (1300 euro).
Naast dat het met de meeste patiënten goed gaat, zijn er ook mindere dingen. Gister heb ik te horen gekregen dat bij 1 van mijn patiënten, zijn 2de been geamputeerd moet worden. In het begin ging het super goed met hem, maar de afgelopen paar weken had hij heel veel pijn gekregen en ging het alleen maar berg afwaarts. Naast dit verhaal is er nog een patiënt van mij naar het ziekenhuis gemoeten. Ze was de laatste tijd wel redelijk vaak ziek en ze zijn onder tussen bezig met onderzoeken. Als ze uit het ziekenhuis komt wordt ze waarschijnlijk naar een oudere opvang gebracht.
Naast alle verhalen met de patiënten zijn er natuurlijk ook weer hele leuke en spannende verhalen.
Tijdje terug zijn we met heel de groep naar het holi one colour festival gegaan. Was een festival dat georganiseerd was op de dag van de gelijke mensen rechten of zoiets. Ik durf het niet meer te zeggen, maar ik kan vertellen dat ik me goed vermaakt heb.
Aan het einde van het weekend zijn we langs de sir lowry's pass gereden, waar we normaal overheen gaan. Echt een super mooie route, met een mooi uitzicht. Als afsluiter waren we naar Hermanus gereden, om hier de rotsen en de zee te zien wat weer een prachtig uitzicht gaf.
Nog diezelfde dag kreeg ik van het thuisfront te horen dat de cape epic door onze dorpjes kwam (grootste mountainbike wedstrijd ter wereld). Op de woensdag zouden ze aankomen in greyton (hier hebben we weinig van gezien, iedereen was zo moe van de stage dat we lekker op de zitzakken hebben liggen slapen haha). Donderdag gingen ze door Bereaville, naar Voorstekraal, naar Genadendal en dan richting Greyton. Toen ik en Debbie terug kwamen van onze patiënten uit Bereaville en Voorstekraal, konden we niet meer door Genadendal omdat de hoofdweg was afgesloten. Hierdoor moesten we weer helemaal om Genadendal heen rijden om bij de andere kant te komen. Blijkbaar was de Cape Epic vrijdag ook nog in de buurt. Toen we onderweg waren naar de Cederberg, moesten we richting Viliersdorp. Toen we een eindje op de dirt road aan het rijden waren, moesten we stoppen omdat de weg was afgesloten door de Cape Epic. Wij de verkeersregelaar uitleggen dat we naar Viliersdorp moesten, en ja hoor we mochten mooi over het parcours, tussen alle mountainbikers door naar Viliersdorp rijden. We vervolgde onze weg richting de Cederberg en onderweg kijk je je ogen uit.
Na een rit van 6 uur, waren we aangekomen bij de Gecko creek en het was er geweldig. Niet in woorden te omschrijven hoe mooi het daar was. We waren even allemaal stil en je hoorde verder gewoon helemaal niks. Af en toe een vogel maar geen auto's, mensen waren stil. Echt een mooie rustige plek!! Op de weg naar het kamp vroegen we waarom er borden langs de weg stonden dat we op moesten letten voor wolven, struisvogels e.d. De eigenaar vertelde dat er 's nachts van alles op het kamp kon rondlopen, zelfs luipaarden zouden op dat terrein komen. We hoorde in het begin dat er op de vrouwen wc een slang was die ze er nog uit moesten halen. Ook nadat Thijs, Joerie en ik van de wc afkwamen zagen we een kleine schorpioen. Wij vragen aan de eigenaar of die giftig is, maar van die kon je alleen een beetje hoofdpijn krijgen. Toen de vrouwen 's avonds naar bed wilde, stapte ze bijna op een schorpioen. De man vertelde dat als je door die gestoken zou worden, je dus wel naar het ziekenhuis moet gaan. Als de staart schijnbaar groter is als het lichaam zit er meer gif in. Na onze eerste nacht in een tent waar het koud was 's nachts, zijn we om 5 uur opgestaan om de eerste zonnestralen te zien. Vervolgens hebben we dik een half uur zitten wachten op de zonsopgang maar het was het waard. Na de vroege ochtend stond er een wandeling van 4 uur voor de boeg. We zijn de wolves crakes gaan beklimmen maar het viel toch iets anders uit dan gepland. De toch was echt super vet, alleen waren we helemaal verkeerd gelopen. Iedereen had 1 pijl over het hoofd gezien, waardoor we helemaal naar het einde van de crakes waren gelopen. Het begon al donker te worden en we moesten zorgen dat we snel terug gingen (tijdens de schemering komt het nacht leven naar boven en dan wil je niet meer op die berg zitten). Toen we terug op het kamp waren kregen we te horen dat 3 jaar geleden een duitse vrouw op die route die wij hadden gelopen, dood was gegaan omdat ze een gebroken enkel had en niet meer naar beneden kon lopen.
Na de spannende zaterdag hadden we een rustige zondag met opnieuw een zonsopgang kijken en daarna naar 1 van de beste visrestaurants ter wereld gegaan. De vis wordt daar gevangen, daarna open gesneden en op de braai gelegd. Verser kun je de vis nergens krijgen. Na de drukke weekendjes hadden we afgelopen weekend een rustig weekendje Genadendal. De studenten uit Grabouw wilde een keer zien waar wij verblijven en hadden dan ook een lekkere braai op zaterdag en op zondag zijn we lekker aan het water gaan liggen bij de Theewaterskloof dam. Het is trouwens eindelijk weer lekker weer, deze week komen we niet onder de 30 graden. Lekkere herfst hebben ze hier.

Nou ik zal de volgende keer niet weer zolang wachten met het reisverslag anders wordt het weer z'n lange net als nu.

Allemaal het beste en tot snel!!

• 09 April 2014 - 19:10

Claudy :

Nou Carlo, je maakt veel mee. Wat verschrikkelijk voor die man die zijn enige been ook nog moet missen. Het zal wel indrukken bij je achterlaten.
    Aan de andere kant ook leuk on te lezen hoe je aan het genieten bent van het mooie land. Leuk verhaal!

• 09 April 2014 - 22:16

Corrie:

Hey Carlo, weer een mooi verhaal !! je blijft maar spiegelen en ons jaloers maken !!
    Zo te lezen zijn niet alle ervaringen even leuk ! Maar buiten dat en alle trips die je maakt
    maak je ook mensen blij met je hulp , so keep up the good work !!!!En geniet vooral
    Van deze super ervaring !

• 10 April 2014 - 22:01

Hallo die C arlo,

Dank je wel voor je mooie reisverslag!
    Ik lees wel dat het een geweldige ervaring voor je is!
    Genieten, beetje werken, gezelligheid, en veel natuur!
    Beetje jaloers ben ik wel hoor!
    Prachtige foto's!
    Geniet ervan en heb veel lol samen! Dat zit er wel in,

Werk ze en een lieve lentegroet
    Hanny

• 14 April 2014 - 23:38

He Carlo,

Morgen zonsverduistering te zien bij jullie?
    Groetjes
    hanny

• 21 Mei 2014 - 19:02

he Carlo,

Hier alles oke, alles kleurt mooi!
    wat een te gek pakje heb je aan (foto face book gezien bij theo).
    Staat je goed. geniet van het duiken!

Groetjes, tot snel weer facetimen
    Hanny

• 23 Mei 2014 - 13:34

André:

Há Carlo,
    Long time no see! :-)
    Je maakt daar wel erg veel mee zeg! Zowel vervelende als ook mooie en leuke dingen. Geef alle ervaringen een mooi plekkie in jezelf en geniet zoveel als mogelijk van alles, ook al zijn er af en toe wat minder leuke belevenissen.

Hier bij Move2BFit draait alles gewoon door en gebeurt er ook van alles. Collega's die geopereerd worden, nieuwe spinning bikes, 10 jarig jubileum, fietsen die verdwijnen en collega-instructeurs met spinners die worden opgesloten, noem maar op!

Heel veel succes en plezier daar nog!

Groetjes,
    André